Przejdź do strony tematycznej
Cel wszystkich sakramentów
Odejście od katechizmowego układu katalogu sakramentów, w którym na pierwszym miejscu wymieniany jest chrzest, i rozpoczęcie serii katechez mystagogicznych od Eucharystii jest zamierzone. Akcent pada na „gorejące centrum” wszystkich sakramentów, na Prasakrament, na Chrystusa obecnego „prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie" (Sobór Trydencki) w Najświętszym Sakramencie. Wszystkie pozostałe sakramenty albo do Eucharystii prowadzą, albo z niej wypływają. Tym samym w niej mają swoje rzeczywiste i teologiczne dopełnienie. Kto chce poznać prawdę poszczególnych sakramentów, musi je odczytywać w relacji do Eucharystii. Kto chce żyć prawdą sakramentów, musi je ożywiać Eucharystią.
Kiedy w Kościele praktykowano chrzest dorosłych, te powiązania były widoczne w sakramentach chrześcijańskiego wtajemniczenia: od chrzcielnicy prowadzono neofitów przez bierzmowanie do Stołu Chleba. Dziś, kiedy chrzest przyjęty w niemowlęctwie nie jest owocem własnej, dojrzałej decyzji wypływającej z umotywowanego wyboru, ale opiera się na wierze rodziców i wierze Kościoła, świadome odkrycie Chrystusa obecnego w sakramentach następuje praktycznie dopiero w czasie Pierwszej Komunii świętej. Przyjęcie sakramentu bierzmowania i innych sakramentów jest chronologicznie późniejsze, odczytuje się je więc także przez przyjęty wcześniej sakrament Eucharystii.
Fragment z książki ,,Chrzest” bp Wacław Świerzawski s. 15
OŚRODEK FORMACJI LITURGICZNEJ
św. Jana Chrzciciela w Zawichoście
Created OFL przy współpracy z MAGNUM Sandomierz